Australia day <3

Idag är det Australiens dag vilket innebär att hela Australien har ledigt och firar med öl, drinkar och pool partyn. Eftersom jag varit sjuk, och fortfarande känner mig svag så ska jag inte dricka något, men jag kan ha kul ändå. Jag och James ska på Pool & BBQ party hos hans kompisar. Vi har steaks att slänga på grillen och jag har gjort quinoa med morötter och brocoli :)


Här är några saker jag har lärt mig av mitt år i Australien:

  • De har väldigt många "public hollidays" Vilket vi älskar för då får man vara ledig och ha kul ;)
  • Deras internet är sämst, de måste betala per gig, hur mycket de laddar ner.
  • Det är aldrig för tidigt för en öl eller ett glas vin.
  • Om man är ute och går kan man stöta på en naken man som kör bil.. haha.
  • Det finns nästan lika många asiater här som det finns Australiensare.
  • Deras kläder är av så dålig kvallité att de tvättar ALLT i kallt vatten.
  • Australiensare är världens trevligaste människor.
  • Tjejer ger mer än gärna komplimanger till kvinnliga söta bartenders.
  • De har inget lösgodis som ens går att jämföra med karamellkungen.
  • Timtams (som är en choklad kaka) är livsfarligt god.
  • De dricker spiders eller floats som det också kallas som är cola med vaniljglass i. (asgott)
  • De kan ha en bar på jobbet med gratis öl, vin och champagne.
  • De måste betala för deras utbildning helt själva.
  • Om du har rika föräldrar kan du läsa vad du vill här utan att ha bra betyg, läkare, pilot, advokat, you name it! Och om du är fattig, då har du nästan ingen chans.. orättvis? JA.
  • "Shit hit the fan" betyder inte att det hamnade bajs i fläkten utan att det uppstod ett problem.
  • De tycker att "Pussa mig nu" låter som "piss in my shoe"
  • Mitt engelska namn för Emmy Birgitta Häggkvist: Emu beergutt have kisset.
  • Det finns Australiensare som inte sett en orm i hela sitt liv.. = omvärlden överdriver hur farliga djur man utsätts för här.
  • Trots att de odlar all frukt här så är det dubbelt så dyrt att köpa jämfört med Sverige, jävligt lustigt med tanke på att Sverige importerar.
  • Mat över lag är SVIN DYRT!
  • Och sist men inte minst, det är ett fantastiskt land och brisbane är en underbar stad med härliga social människor.


Kommentarer
Postat av: Mamsen

Ha Ha, jag gillar ditt engelska namn.... :-). Jag måste hålla med om att Australien är ett fantastiskt land och Brisbane en underbar stad med underbara människor. Dom har också haft en underbar tjej där under ett år som Sverige snart får glädjen av att få tillbaka.

2011-01-26 @ 07:15:35
Postat av: Petra

Australien har jag alltid velat resa till.

Tror dock att det får vänta några (läs många) år till innan jag kan resa dit.

2011-01-26 @ 22:13:59
URL: http://linnea84.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback