Life is a book. Every day is a new page. every month is a new chapter. Every year is a new series.

Äntligen känns det som att jag har fått sova. Har bara fått några få timmar sömn sen vi kom hit 5 på morgonen i lördags. första intrycket när jag kom hit var att det såg väldigt grått ut. Eftersom det är öknen så finns det inte så mycket grönt som vi är vana vid. Där de hade alla höga byggnader med lägenheter påminde det mig om Brisbane :) På flygplatsen mötte jag upp Madde, en jöttesöt tjej som också skulle hit och jobba på Okku. Utan henne hade jag nog brytit ihop och känt mig så ensam. Vi hade problem på flygplatsen med våra visum och väskor. Sedan var planet försenat och det var på håret att vi kom med vårt flyg från Quatar. Vi kommer jättebra överens vilket är tur för vi kommer att bo i samma rum. I vår lägenhet bor även Emelie, en sydafrikansk tjej som jobbar som servitris och Grazziella från Filipinerna som också är bartender. Hon har vunnit massor med tävlingar i flaring, jättecoolt. Både två är jättesnälla. Samma dag som vi kom fick vi bara sova några timmar och sen åkte vi med hela barteamet på Gocart. Vi var skittrötta men det var kul att träffa alla i en avslappnad miljö. Alla drack öl by the way och grillade. Allt jag hört om Dubai i Sverige är bara fördomar. Berättar mer om det sen. Bartendrarna var schyssta, har inte riktigt fått någon bild av dem alla än. Det är en kille i teamet som är från Danmark. Han kan svenska så jag kan prata lite mer avskillt med honom så det känns bra.

I går var vi på Okku för första gången.
Mandy (som är syster till Emelie) visade oss runt och sedan satt vi ner för att äta lunch. Vi fick fråga tusen frågor om allt. Maten var jättegod. Det var mycket jag inte förstod, eftersom jag aldrig varit på en japansk restaurang, men jag lär mig. Jag måste nämligen också kunna deras mat i fall någon frågar i baren. Vi kommer att få en tjock manual med all information och bilder på maten och drinkarna. På kvällen var det dags att observera. Snacka om att jag var nervös. Söndagar är en av deras största kvällar. En kille anordnar festen, tar dit en massa modeller, kändisar och så. Det var så mycket folk och det var ku latt se bartendrarna in action. De är så grymt duktiga. Det är verkligen 90% cocktails. De har EN ÖL i kylen och det är Asahi. En japansk öl som vi även hade på Limes, faktiskt en av mina favoriter. Jag fick stå vid sidan av och smaka alla drinkarna och fråga en massa frågor. Det finns så himla mycket flaskor, olika fina rom, tequila, vodka, gin.. jag har så himla mycket att lära. Min trainer som jag ska gå bredvid i några veckor nu heter Brett och är från Sydafrika. Han har bott i london och har därför en mycket enklare dialekt att förstå. Han började på Okku som runner (glas plockare) och har jobbat sig upp till den bartendern han är idag. Han har jobbat här sen Okku öppnade för ca 3 år sedan. Alla säger till mig att han är väldigt mody och rak. Inget gulli gull där inte. Men jag kommer jättebra överens med honom en så länge vilket känns bra.

Det är sån sjuk atmosfär på Okku, det går inte riktigt beskriva. Det står killar vid bord som beställer 20 flaskor dompa & 3 liters belvedere flaskor som ska gå ut med sparkles (typ jävligt stora tomtebloss). Det är söta tjejer som jobbar här som värdinnor/receptionister som går ut med flaskorna. De spenderar säkert lätt 70-100 tusen per kväll. Det gick så JÄVLA fort. Baren är så bra uppbyggd och lättjobbad. De har struktur på allt. Check papper med rutiner där kryssar för vad de städat och sen signar med sitt namn. Sen kontrolleras det av en manager. Ordning och reda på Allt. Jag inser hur lite erfarenhet jag har efter en sån här kväll, jag känner mig definitivt inte som en bartender just nu. Känns som att det jag gjort innan är hälla upp saft ungefär. Jag är definitift den med minst erfarenhet. Jag har några jäävligt tuffa veckor framför mig, men det ska bli jävligt roligt.

Nu ska jag gå till affären och köpa hem lite mat och även köpa finbyxor och skor som jag ska jobba i ikväll. jag börjar klockan sex idag, och det blir första dagen jag visar dom vad jag går för. Börjar nog dagen med ett pourtest. nervöst idag också med andra ord. På onsdag har jag min första lediga dag. Har tyvär inte hunnit kolla på min kamera så bilder får ni när jag har tid, när nu det ska bli. haha!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback