Grafisk design i Australien



Snart är allting bokat, i januari tar jag mitt pick och pack för att spendera ett år i Australien Brisbane.
Den 15 februari börjar jag studera Grafisk design multimedia & advertising på Martin college. Det ska bli jättekul att få lära sig engelska flytande, möta en ny kultur, nya människor, ett annat klimat och lära sig en massa nytt inom det jag gillar mest. 

Nu är jag i full gång och undersöker flyg, boende, ansökningspriser, visum konstnader, vaccinationer, och försäkringar. Det är väldigt svårt att veta vilket som är det mest ekonomiska sättet när det kommer till själva ansökningen. Boende är också ett problem, studentboende eller fixa eget? Studentboendet i australien kostar över 6000 kr i månaden, vilket känns lite för saftigt för min smak. 

Förhoppningsvis åker jag inte själv, utan Malin, min sommarkompis från Östersund hänger med. Har alltid kallat henne min sommarkompis, så det låter så naturligt för mig, men ni undrar säkert vad jag menar. Vi har träffats varje sommar sedan vi var fem år gamla. Hon hade sommarstuga i samma område som våran och kom därför bara på sommaren. känns lite tryggare om hon följer med, men jag skulle nog kunna klara det själv också.


Nu ska jag promenera in till jobbet. Bara 2 veckor kvar nu, sen åker jag och min Victor till Ungern i en vecka. ska bli så skönt.


Chingeling.






Kommentarer
Postat av: mathilda (:

söt blogg du har (:

2009-08-04 @ 00:42:51
URL: http://mathildalindhe.blogg.se/
Postat av: Junitjej

Så kul att du ska till Australien! Lycka till med studierna där.

Ha en skön semester i Ungern!

2009-08-04 @ 10:05:57
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Frida

jag har bokat allt via IBS, vilket jag rekommenderar. Hade ärligt talat missat en hel del utan deras hjälp hehe



Här är deras länk, du kan ju kika lite och se vad du tycker: http://www.ibs-education.com/sweden/ibs/ansok/



Ja, i deras kursavgift ingick 21 veckors boende på ett studenthem. (En lägenhet som man delar med två andra. Pool, BQ område och gym ingår)



CSN lånet du tar går till att betala kursavgiften och det som blir över är det du har att leva på där nere + bidraget man får för att man studerar.

2009-08-04 @ 11:08:49
URL: http://fridauddman.blogg.se/
Postat av: Frida

Okej, dom hjälper till med allt möjligt. Visar vad på blanketterna du ska fylla i, vilka koder som är viktiga, vad du behöver göra, förbereder dig mentalt och svarar på alla frågor du har. Fixar med boende, dom har representanter på plats som man kan vända sig till om det är något och som även visar en vägen till skolan första dagen, ger dig kontakt uppfigter till andra som åker ner samtidigt. Dom gör en massa :)



Nej, i ferbruari har jag lämnat Genesis1. Vårt kontrakt går ut i januari och vi kommer då bo i en egen lägenhet :)Men vi lär ju ses i skolan och sånt så självklart kan vi träffas då!



2009-08-05 @ 11:20:43
URL: http://fridauddman.blogg.se/
Postat av: carin

shit va kul emmy!

är jätte glad för din skull, då måste vi hinna med några vinkvällar innan du byter kontinent:)

2009-08-06 @ 00:53:59
Postat av: Anonym

hej. ja de e väl sådär. jag förlorade ju min kusin i en bilolycka i söndes. På söndag åker jag till oslo för att kolla lägenet? flyttar ju om et par veckor. hur e de själv? de går bra med fotograferingen ser jag! Du jobbar på somvanligt? puss & kram

2009-08-06 @ 09:56:52
URL: http://tiirajs.blogg.se/
Postat av: emma

åhh, det funderade jag också på att läsa, hade varit sjukt underbart!

lycka till!

2009-08-24 @ 13:40:02
URL: http://emizWTAAN

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback