Svar på skolfrågor.

 

Hej Emmy. funderar också på att åka till Brisbane och plugga med start nästa vår. Undrar om du åker med IBS och hur du finansierade utbildningen? Betalade du allt för egna pengar innan eller med hjälp av csn?

Nej, Jag har inte valt att åka med IBS. jag bokade min kurs med språkpunkten, som skötte själva kontakten med skolan. Boende, visum, lån och allting annat ordnade jag själv. Det blev mycket billigare så. Personalen på Språkpunkten är helt underbara, de hjälper än med så mycket mer än bara bokning av kurs. Jag svarar och hjälper till så gott de kan på alla möjliga frågor :)

Jag får fullt studielån från CSN, samtidigt som jag sparade ihop 50 tusen innan jag åkte iväg. Problemet är väl att om du inte har några pengar undansparade till kursavgiften så kan du inte åka utan IBS. Du får högre lån om du åker med dem på något vis. Studielånet räckte inte till hela kursavgiften så 33 tusen har jag fått lägga ut själv från mina sparpengar. Sedan är det mycket annat som tillkommer, så som visum kostnader & försäkring. Så mitt tips är att i allafall ha 50 tusen undansparat till alla avgifter. Pengarna försvinner fort, det är så mycket utgifter som man inte tänkt på.


Vad är det du studerar?

Jag studerar grafisk design, marknadsföring och reklam.


Hur mycket pengar räknade ni att ni ungefär behövde för att kunna åka ?

Jag kunde ju åkt helt utan sparpengar med hjälp av IBS, men jag sparade ihop 50 tusen allt som allt till min utbildning och bokade min utbildning via språkpunkten.


Vad kostar resan(utbildningen) och vad heter skolan i australien? Finns det andra kurser och sånt? Blir så himlahimla sugen när jag ser alla bilder och det du berättat :)

Vad hela min utbildning här kostar är svårt att säga, men min kurs gick på 98 tusen kr och resan ner gick på 7.000 kr. Sedan har jag tagit fullt studielån för uppehälle här i Australien, samt flygbiljett, försäkring och en del Jag studerar på martincollege. De har jättemånga olika kurser, gå in på deras hemsida så kan du läsa mer. Jättebra lärare och fin skola :)



hur är martincollege? har funderat på att bärja där efter studenten, hur är eleverna, lärarna, skolan och läget? :) ha det soliiigt.

jag har inte gått på Martincollege i mer än ett par veckor men än så länge så är mitt intryck väldigt bra. Jag tycker jättebra om lärarna och skolan också. Skolan ligger mitt i stan, lätt att ta sig dit och jättefina lokaler. Eleverna är trevliga, i alla fall i vår klass. Det är mest svenskar, kineser & japaner, men vi har även några från korea, brasilien och sydafrika i vår klass.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback