Nyttig lunch!

Har precis ätit en nyttig god lunch, quinoa, lax, körsbärstomater och sparris med yougurt sås. Jag älskar verkligen quinoa! Quinoa är ett frö som växer på 4000 meters höjd i Anderna, Sydamerika. Quinoa innehåller en hög andel protein, är rikt på vitaminer, mineraler och andra nyttiga näringsämnen samtidigt är fetthalten och GI låg.
Så här gör jag min Quinoa:

Du behöver:

  • Quinoa (vit är godast)
  • 1 morot
  • färsk broccoli
  • 3 vitlöksklyftor
  • rödlök
  • buljongtärning
  • salt, peppar, chillikrydda.

Mät upp dubbelt så mycket vatten som du ska ha quinoa och tillsätt:
  • En buljongtärning (spelar ingen roll vilken men jag använder grönsaksbuljong)
  • en pressad vitlök,
  • lite chilli pulver,
  • salt & peppar.
Jag brukar använda ganska mycket chilli för jag gillar när det är starkt men du kan krydda med kryddor du tycker om. Sedan kokar jag upp vattnet och ser till att allting blandas, häller i den sköljda quinoan och sätter på lock. Låter det koka tills vattnet är borta, ca 15 min på svag värme. Medan det kokar fin hackar jag en morot, lite rödlök, två klyftor vitlök och broccoli. Det steker jag sedan i olivolja och kryddar med salt och peppar. Jag brukar även pressa över lite lime. När quinoan är klar blandar jag ihop den med mina stekta ingridienser.
KLART! Quinoa kan serveras kall eller varm, perfekt istället för ris eller pasta!

Kommentarer
Postat av: emelie

jamjam! älskar lax dessutom <3.

2011-02-16 @ 08:12:42
URL: http://emsiiiis.blogg.se/
Postat av: My

Muuums!

2011-04-19 @ 22:01:39
URL: http://myvestlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback